Sunday 7 June 2015

My Bisness

Ini kisah perniagaan aku.. bagaimana aku mula berniaga.. dan siapa tulang belakang disebalik perniagaan aku.. orang pertama.. ain izzati.. sampai mati tak akan aku lupa nama dia.. orang yg bawak ak ke dalam dunia perniagaan.. dia yg kenalkan kat aku apa itu dropship.. thnk ain.. hana ingt jasa ain sampai mati.. sebulan aku buat dropship produk kecantikkan.. baru aku dpt cust. Untg rm10 ja aku amik masa tu.. lepas tu aku kembangkan lagi jual gadjet n handset.. handset ta laku pun.. yang laku monopod n powerbank.. pun sama.. untg setiap barang ak amik rm50 ja.. lepas tu kenal dengan uncle a.k.a paktam.. buat dropship handbag n jam..  lepas masuk u.. tadak masa sgt nk promote online.. tapi aku buat offline jual kt housemate n coursemate.. orang seterusnya ialah kak siti zuraini.. barang kt kak ct nie murah tapi kena amik borong.. skli amik mmg beratus2 ringgit.. lepas setahun dia terus amik jadi agent dia tanpa bayaran yuran. Syukur... lepas tu bkenalan ng kak kamilia razmiza.. barang dia pun murah n dia jual lebih byk produk berbanding kak ct.. bila cust bli online ak amik kt kak kamilia.. kalau cust yg nak COD bru ak amik kt kak ct.. kalau dekat dah amik kt kak milia.. senang dengan perwatakan dia.. baik n lembut orang nya.. bukan mudah nak berniaga. Sbb tadak ilmu.. main hantam ja.. dlu sebulan nk dpt untg rm50 pun susah. Skrg nie seminggu rm50.. ak ta kesah sgt untg tu.. yg pnting ak bli brg dah ta mintak mak abah.. if ak mintak duit pun.. ak mintak pinjam... lepas tu ganti balik..  jatuh bgun perniagaan.. aku pernah kena tipu rm550 dengan supplier handset.. seriusly.. skrg ak kena ganti duit tu. Takpalah.. aku anggap nie dugaan n tanggungjawab amu kat cust tu... sentiasa berdoa seatu hari nanti aku jadi perniaga yang berjaya macam kat ct n kak milia.. my lady boss n idol..
Disebalik bisnes aku hari ni.. ada orang2 tlibat secara lnsg n ta lnsg.. to my kak chik.. tq sbb jadi my driver.. bawak p amik brg.. p cod brg.. p pos brg.. to my kaklong n kaklang tq sbb promote my bisnes..tq to my mom yg pinjamkan modal.. to my dad yg cabar i..  n ofkos to my loved one.. syafiq..tq sbb jadi my bisnes partner.. jadi penasihat bisnes.. kdg2 jadi akauntan.. my assistant.. hehe. TQ for everything....

No comments:

Post a Comment